Kurara Oyama

2016年11月08日

大山くらら

2015年4月博士課程前期入学、2017年3月博士課程前期修了予定

修士論文タイトル:現代カンボジア農村部の教育復興-ポル・ポト時代以降の史的検討-

内容:内戦期のポル・ポト時代に破壊された教育システムがどのような変遷を経て現在の状態を築き上げてきたのか、農村部の学校教育とコミュニティの関係を鑑みながらそのプロセスを明らかにする

 

・IDEC入学まで

英語が好きだったので学部では英語を専攻していました。留学生と交流するうちに海外への憧れが強くなり、多くのスタディツアーへ参加しました。ツアーで台湾やタイ、カンボジアを訪れ、タイで昔エイズが大流行した村のその後の経過に関する聞き取りや、孤児との交流を行う道中にたびたび乞食を見て非常にショックを受けた経験から、自分が彼らのためにできることは何かということを考えるようになりました。その翌年に訪れたカンボジアでは、素晴らしい古代文明を持ちつつも内戦の爪痕がみられる場面に遭遇し、タイでの経験も合わさって、自分に出来ることとして伝えていくこと、そしてその手段は教育ではないかと自分の中で答えを出して、さらに学びを深めるために大学院進学を決意しました。

%e5%9c%b0%e9%9b%b7

・博士課程前期1年目

日下部ゼミへ入ったのは博士課程後期の方に先生をご紹介頂いたことが大きかったです。研究室訪問から入学までメールもいくつか頂き、スムーズに新生活を始められたと思います。入学後、前期はとにかく授業をとり教育開発に関する基礎知識を学び、時間ができれば先輩方とたくさん話をしました。また、研究対象としたカンボジアに関する情報収集と人脈を広げることを心がけ、夏に2週間程度の短期留学プログラムでカンボジアの大学に留学をしました。後期は研究の計画を立てながら日下部先生が所属するCICEのインターンを行い、組織運営やコミュニケーションの取り方に関して非常に良い経験をさせて頂きました。

 

・フィールドワーク

就活の関係上、M1時の春休みしかフィールドワークの期間を確保できなかったため、学部の時から交流があり研究対象としたかった地域のカウンターパートとは時期が合わず、訪問を断られてしまいました。そのため、研究テーマを変え、夏に留学した大学の日本人准教授の方に頼み込み、調査に同行させてもらうことでフィールドワークを行いました。

%e7%89%9b%e3%81%a8%e6%9d%91%e4%ba%ba

・博士課程前期2年目

前期は教員採用試験の勉強のため、調査から帰国していったん研究をストップしました。しかしゼミ発表や院の中間発表を控えていたため、日中は教採の勉強、夜は研究をしていました。

 

・卒業後、現在

卒業後は公立高校の英語教員になります。しかし、研究活動もなるべく続けたいと考えているため、M2の後期から学会に所属し、論文の投稿と学会発表を行う予定です。

 

 

・修士論文について

 

データからわかること、こういうことが言えるのではないかということをとにかく考えて、自分の言葉にしていく作業が大変でした。目的と結論がずれていくので、何回も研究の目的を見返す必要があります。最初に掲げたトピックや明らかにしたかったこととは大幅に変わりましたが、「考える」という作業は今後に活かせる経験だと思います。学会誌への投稿を目指しています。

 

・広島での2年間について

初めての土地だったので、とにかくいろんなところに顔を出して、自分のネットワークを広げること、知り合いを増やすことを常に心がけました。たくさんの人に多くの声掛けをしてもらって、いつでも帰ってこれるような場所になり、IDECを通して世界とのつながりもできました。英語ができなくてM1の1セメの授業は大変でしたが、同期と切磋琢磨して学べたと思います。日下部ゼミは自分で成長していける場所です。少ない時間で何ができるかを考え、すぐに行動に移していきましょう!

 

 

 

 

Kurara Oyama

Affiliation Period: April 2015 – March 2017

Title: The Educational Rebuilding in Rural Area, Cambodia: Historical Analysis after Pol Pot Regime

Contents: Education system in Cambodia was destroyed by Khmer Rouge at the Pol Pot regime in civil war and now it is on the way to reestablish. The purpose of this thesis is to clarify a process of educational rebuilding in rural area focusing on relationships between education and communities.

 

 ・Before entering IDEC (Bachelor)

I like English so my major was English communication at the university. I had a lot of friends from foreign countries and I was interested in overseas, so I took part in some study tours going to Taiwan, Thailand and Cambodia and mixed with the local people. One day I saw beggars during the tour in Thailand and it was a serious shock, this was an opportunity to think about “How can I help them?”. After that I also joined another tour going to Cambodia, which has great culture but suffered from the effect of civil war. From these experiences, my answer of the question is telling what I saw there and education is one of my method to do it. That’s why I go to graduate school to learn more.

 

・Master 1

An IDEC student introduced Kusakabe-sensei to me and he kindly sent me an email before coming here. I took classes regarding educational development at the first semester and went to my senior’s laboratory to ask their studies. In addition, I was collecting information about Cambodia as my research target and making contacts to go there. During summer vacation, I went to Cambodian University to study poverty alleviation for two weeks. At the second semester, I worked as an internship under CICE, which Kusakabe-sensei belongs to. That was good experience to get the skill about management of an organization and how to communicate with people.

 

・Fieldwork

I have failed to adjust my research term with my counterpart because of job hunting, so I changed my research topic. I asked a professor who has been worked at the university I studied in Cambodia and were allowed to go with her research. I interviewed teachers and villagers about educational situation in rural area such as dropout/reputation rate, materials, school facilitation etc.

 

・Master 2

After coming back to Japan, I stopped research once due to job hunting. But I have to share my study at seminar or midterm presentation, so I prepare for a teacher employment exam in the daytime and analyze my research at night.

 

・After graduation

I am a second year master student now and will be a public teacher after graduation. However, I would like to keep my research so I plan to conduct conference presentation.

 

・My thesis

 

It was quite difficult to discover something new by analyzing the data and put into words findings. Conclusion sometimes didn’t tally with the purpose, so I needed to check my research objectives many times. I changed my topic and what I have wanted to clear, but my experience which I thought things over very carefully will be useful for me in the future. My final goal is to contribute my article to academic journal.

 

・My life in Hiroshima

This was first time to live somewhere without my hometown, so I tried to create a broad range of personal connections and make friends. By doing that, people kindly invited me to many activities or events and now I think Hiroshima is the place such as my second hometown. And through IDEC activities, I have a lot of friends from foreign countries. My English skills were bad and I had difficulties to understand contents of classes at the first semester of M1, however, I cooperated with my friends and we learned many things. I feel to grow up in this seminar. Time is limited, so let’s think about how can I do within it and act right away!